On-page SEO aneb co zahrnuje optimalizace webu

29.09.2015SEO základna

On-page optimalizace webových stránek je nedůležitější povinnou částí práce na podpoře webových stránek. V závislosti na kvalitě provedení optimalizace v počáteční fázi, závisí nejen možnost umístění webových stránek na TOP pozicích vyhledávačů, ale i následný rozpočet na linkbuilding. Musíme se zmínit, že ani v Googlu, ani na Seznamu nepotkáte žádné webové stránky, které by pohrdaly vnitřní optimalizací. V tomto článku podrobněji rozebereme, jak můžeme optimalizovat webové stránky tak, aby vyhovovaly jak návštěvníkům, tak i vyhledávačům.

První fází je příprava sémantického jádra webových stránek.

Ještě před zahájením podpory a propagace stránek musíme přesně určit, podle jakých dotazů budeme lákat návštěvníky na naše stránky. Za tímto účelem se sestavuje sémantické jádro – seznam komerčně atraktivních dotazů, kolem nichž se dále budou tvořit nebo editovat stránky podporovaného webu.

Druhou je naladění serveru a dokumentu .htaccess.

Je potřeba ukázat správný mirror (tedy zrcadlo) webových stránek, naladit zpracování chyb a uvést redirecty (přesměrování) tam, kde je to nutné.

Robots.txt.

Tento soubor obsahuje pravidla a podmínky, na jejichž základě vyhledávač musí indexovat webové stránky. Je nutné se podívat na to, aby duplikovaný kontent a technické stránky webu byly schovány před indexací, a potřebné stránky byly přístupné vyhledávacímu botu.

Mapa stránek.

Je vždycky lepší mít dvě mapy, které obsahují odkazy na všechny stránky k indexaci. První mapa by měla být v .html formátu pro uživatele, druhá v .xml formátu pro vyhledávací boty.

 

Humanizace odkazů.

Je nutné, aby podporovaný web měl humanizované odkazy stránek (URL). Což znamená, že adresa stránky webu nemá mít sadu znaků a čísel typu stranka.cz/item.php?pid=1234&sid=000 měla spíše variantu stranka.cz/prodej-kol.html.

 

Kód stránky.

Technologie tvorby webových stránek se neustále vyvíjejí, proto dnes lze tvořit kvalitní stránky s použitím minimu html-kódu. Nicméně, mnohé weby doteď používají tabulkové stránkování, nepřenášejí JS a CSS. Takový přetížený kód stránky nejen zpomaluje jeho fungování, ale také může negativně ovlivnit pozice ve vyhledávači.

 

Rychlost fungování stránek.

Jasné kritérium, které zvyšuje pozitivní kritéria chování na stránkách a navíc i pohodlí při práci s nimi.

Práce s obsahem stránek, je další složkou optimalizace stránek.

Pro získání vysokých pozic na TOP pozicích vyhledávačů, záhlaví (title) musejí být optimalizována k zadávaným dotazům. Totéž se týká i tzv. meta-tagů, pomoci nichž poskytujeme vyhledávacímu systému více informací o našich stránkách.

Texty musejí být napsány v souladu se klíčovým slovem, pro které jsou optimalizované. Podporovaná stránka musí obsahovat text, který musí být relevantní vyhledávacímu dotazu, tedy obsahovat klíčová slova. Formování obsahu na podporované stránce také má velký význam – zřetelně strukturovaný text, rozdělený do odstavců a bloků, doplněný o kvalitní obrazy má velkou váhu a význam pro vzhled stránky.

Vnitřní prolinkování stránek. Způsobů přelinkování stránek je poměrně dost, ale podstata zůstává stejnou: podporované stránky musejí dostat maximální počet odkazů. Nejčastěji používaným je způsob použití bloků „podobné zboží“, „čtěte také“, „jiné články na toto téma“, apod.

Radíme svým klientům, aby provedli optimalizaci svého webu co nejdříve, jelikož právě díky tomu se dostane na důstojné TOP 10 pozice vyhledávačů. Kvalitně provedené SEO je základním stavebním kamenem pro úspěšnou cestu fungování webových stránek jako nástroje podpory prodeje, ale pokud tento nástroj není udržovaný a vylepšovaný, může se rychle opotřebit a stát se neúčinným.

 

Základy SEO aneb relevance klíčových slov a mapa stránek

Když zadáváme v políčku vyhledávače slova „tvorba webových stránek“, stěží uvidíme ve výsledcích stránky, zabývající se prodejem aut nebo pěstováním rybiček. Zajisté uvidíme relevantní weby, které nabízejí právě „tvorbu webových stránek“ a související služby, spojené s touto tvorbou. Relevance znamená stupeň souladu výsledného dokumentu a vyhledávacího dotazu uživatele. Seznam stránek ve výsledcích hledání se staví právě na základě kritéria relevance – od nejvíce relevantních k těm méně. Uživatelé tomu již rozumí a zřídkakdy chodí dál, než první stránka vyhledávače. Právě proto je podstatné, aby se i Vaše stránky dostaly na TOP pozice, jak jsme již řekli – doporučujeme prvních pět pozic v první desítce.

Můžeme uvést kritéria ovlivnění relevance webové stránky:

  1. Klíčová slova v nadpisech stránky
  2. Klíčová slova v meta-tazích
  3. Hustota klíčových slov na stránce
  4. Blízké umístění klíčových slov k začátku dokumentu
  5. Zvýraznění klíčových slov pomocí formátování
  6. Synonyma a logicky propojené pojmy, charakteristické pro danou tématiku
  7. Tématika stránek jako takové.

Ke dnešnímu dni vyhledávací systémy dovedou dobře určit relevanci webových stránek vůči dotazům uživatelů, ale stávají se i výjimky, kdy osoba, která hledá společnost, která instaluje pevnou linku s internetem do kanceláře, najednou narazí na zprávy na iDnesu o zlevnění pevných linek nebo na společnost, nabízející voip telefonii. Stává se to tehdy, když dotaz byl zadán nepříliš konkrétně, tudíž vyhledávací systém ho nedokázal správně zpracovat – jinými slovy, nepochopil, co hledá uživatel, nebo v databázi vyhledávače se nenašly stránky relevantní danému dotazu. Relevance proto určuje kvalitu fungování vyhledávače: čím relevantnější odpovědi získává uživatel, tím loajalnější je vůči vyhledávači.

Práce na relevanci jsou základem pro správné fungování stránek, proto na tom závisí i správné určení klíčových slov. Čím přesněji a precizněji budou formulována klíčová slova jako podklad pro budoucí dotazy uživatelů, tím přesněji dokáže vyhledávací systém navést uživatele na Vaši webovou stránku.

Pomáhá tomu také tvorba mapy stránek. Mapa stránek obecně slouží k orientaci na stránce jak uživateli, tak vyhledávači. Je to de facto navigační systém, který pomáhá vyhledávacím robotům usnadnit indexaci stránek. Jak jsme již řekli, mapy stránek mohou mít formát .html nebo .xml. První formát obsahuje logicky zkomponované odkazy na stránky webu, čímž umožňuje rychleji najít potřebné informace. Jsou-li webové stránky obsáhlé – jako např. e-shop s tisící položkami zboží, pak v mapě stránek se zobrazují odkazy pouze na sekce (kategorie) webu. Mnohé CMS-systémy (neboli systémy správy webových stránek) mají zabudovaný generátor mapy stránek v .html-formátu, v opačném případě bude potřeba ji vytvořit ručně.

Formát .xml je vyhovující pro vyhledávací roboty, které na rozdíl od lidí vnímají informace jinak, proto je nutné vytvořit mapu ve srozumitelném pro ně jazyce, která obsahuje veškeré potřebné informace – odkazy na stránky, datum posledního obnovení webu, frekvence a prioritu indexace. Tvorba .xml-mapy je složitější, než .html, proto je nutné používat webové služby nebo programy, ale většina CMS tuto funkci má buď vestavěnou automaticky, nebo se dá implementovat pomocí speciálních doplňků – pluginů nebo modulů.

Vyhledávací roboti snadno najdou mapu stránek, pokud jim ukážeme k ní cestu v souboru robots.txt, kam se přidává odkaz na .xml-mapu. Teprve po jejím zadání se .xml-mapa exportuje na služby typu Google Webmaster a jiné podobné.