PPC reklama – cena a formy odměňování

23.09.2016PPC Koutek

ppc-reklama-a-ceny

Pokud se zajímáte o cenu správy PPC kampaní, tak to rozhodně nejste jediní, kdo se po více neúspěšných pokusech nastavení kampaní rozhodl svěřit správu PPC reklamy do rukou zkušeného PPC specialisty, který Vám ušetří jak čas tak rozpočet a navíc vytěží maximum z vašich kampaní. Otázkou je, jaká je rozumná cena za správu PPC kampaní, případně jaké formy odměňování jsou vhodné pro danou službu?

Začneme asi tím, že bez ohledu na vybranou metodu odměňování je důležité mít přístup do svého Adwords / Sklik / FB účtu, jinak nemáte žádnou možnost kontroly nad vývojem kampaní. Je samozřejmé, že váš PPC správce bude potřebovat přístupy do vašich PPC účtů, což můžete zajistit během několika minut pomoci poskytnutí přístupu k účtu. Ať už mate již založený PPC účet, či uvažujete nad založením nového účtu, “admin přístup” musíte mít vždy k dispozici.

 

Fixní cena za proklik

Poměrně často se setkáme s danou formou odměny, kdy od PPC agentury / PPC správce dostanete nabídku s pevnou  CPC (cenou za proklik) . Sice máte dojem, že víte, za co platíte, ale těžko se u daného modelu dozvíte pravou cenu za proklik, jelikož Vám nebude poskytnut přístup do vašeho PPC účtu. Motivace pro agenturu je nulová, jediný jejích cíl je tlačit CPC dolu, čímž Vám ale kvalitní návštěvnost nezajistí.

 

Cena za proklik + odměna za správu

Tato forma hrazení správy PPC kampaní je také velice rozšířenou. Princip fungování je velice jednoduchý k ceně každého prokliku se přidá např. 1 Kč jako odměna, kterou zaplatíte agentuře za správu kampaní. Na rozdíl od 1. metody budete mít aspoň přehled o reálných hodnotách CPC, ale co se týče efektivity spolupráce, tak to je je otázkou. V tomto případě chybí motivace agentury, cílem je zajistit co největší návštěvnost, zatím co kvalita návštěvnosti nemusí být zdaleka na prvním místě.

 

Odměna za dosažení stanovených cílů

Táto forma spolupráce je pro klienta určitě zajímavá, ale pro správce není jednoduché dopředu odhadnout své schopnosti v dosažení stanovených cílů, mnohdy je to dokonce nemožné. Obvykle se obě strany dohodnou na dosažení určitých výsledků během určitého období a stanoví konkrétní finanční odměnu pro správce v případě dosažení domluvených cílů. Tato forma odměňování je většinou aplikovatelná, v případě optimalizace již založených PPC kampaní a přítomnosti statistiky za předchozí období. Pro agentury je tento koncept spolupráce mnohdy nepřijatelný, jelikož odměnu dostanou pouze v případě dosažení stanovených cílů, v opačném případě buďto nedostanou žádnou odměnu či velmi nízkou (záleží na domluvě obou stran).

 

Odměna formou % z PPC obratu

Funguje to tak, že agentura nabídne klientovi správu PPC kampaní za % z obratu PPC účtu. U této formy spolupráce, je jedinou motivací ze strany správce navýšení obratu a rozpočtu, bez ohledu na efektivitu kampaní. Tato forma odměňování za PPC správu je podle mého naprostý nesmysl, asi nikomu se nechce utrácet vice a to za stejný výkon či do-prázdna.

 

Hodinova sazba za odvedenou práci

Tato forma spolupráce mi přijde jako poměrně rozumná jak pro klienta, tak pro správce PPC reklamy. Obvykle se obě strany domluví na dosažení určitých cílů a správce nabídne určitou hodinovou sazbu a provede předběžnou kalkulaci úprav, které bude provádět na měsíční bázi. Dále, pokud klientovi nabídka vyhovuje, tak obě strany budou mít admin přístup do PPC systému a statistik. Vyúčtování se provádí vždy na konci měsíce. Výhodou pro klienta je podrobný přehled provedené práce a času stráveného nad PPC správou ze strany agentury. Samozřejmě se tato metoda platby zakládá také na důvěře obou stran, ale v okamžiku, kdy klient má dojem, že si správce účtuje hodiny práce navíc a žádá o větší částku za správu než si ve skutečnosti zaslouží, tak je mnohem jednodušší zkonzultovat nastalou situaci s třetí stranou za přítomnosti přehledu provedené práce a vynaloženého času na projekt. Další výhodou pro klienta je, že platí pouze za odvedenou práci, nikoliv paušální fixní částku.

 

Paušál / fixní cena za správu PPC kampaní

Tato forma spolupráce mezi PPC agenturou a klientem je pravděpodobně nejrozšířenější. Funguje to tím způsobem, že si agentura stanoví fixní měsíční částku za správu PPC reklamy, kterou klientovi nabídne a uvede obecný seznam úprav, které do daného paušálu mohou být zahrnuté. U této formy spolupráce hlavně záleží na přístupu a důvěryhodnosti agentury. Pro klienta v okamžiku, kdy srovnává nabídky od vice agentur, je forma placení paušálem mnohdy zajímavější, jelikož dokáže postavit vedle sebe vice nabídek a na základě ceny, počtu úkonu či referencí agentury jednodušeji rozhodnout.

 

Ceny PPC správy

Co se týče ceny za správu PPC reklamy, tak je mnohdy těžké pochopit za co přesně klient platí a co za tuto částku ve skutečnosti získává. Můžeme se setkat s různými formami ceníků jako: cenově odlišné „balíčky PPC reklamy od 999 Kč“, uvedenou „hodinovou sazbou PPC specialisty – 800 Kč“ či hodně přesvědčivých řečí o správě PPC kampaní a na konci od 1490 Kč. Sám jsem se s daným „problémem“ setkával, kdy klient chce získat konkrétní cenovou nabídku, ale nezajímá se o náplň mé práce, či časovou náročnost projektu. Došel jsem k tomu, správa PPC kampaní zahrnuje i položky jako jsou: sestavení přehledu plánovaných aktivit, zasvěcení klienta do problematiky PPC reklamy a mnohdy i základní zaškolení pro zajištění pohodli a pocitu naprosté kontroly nad správou PPC specialisty. Může se to zdát jako složitý či zbytečně komplikovaný postup, ale myslím si že důvěra a jistota klienta za to stojí.

 

Doporučení?

Je těžké doporučit konkrétní formu spolupráce či stanovit adekvátní „univerzální cenu“ za správu PPC kampaní, ale je dobré vědět výhody a nevýhody každé z výše uvedených metod a mít přehled o PPC reklamě a vykonávaných aktivitách ve vašem účtu. Já osobně preferuji buďto platbu za odvedenou práci nebo paušál, s tím že vždy klientovi podrobně uvádím, co přesně získá a kolik času jeden či druhý úkon trvá.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *